Zaparcia – jak im zapobiegać

Zaparcia co robić

Czy wiesz, że na zaparcia cierpi aż 30% Polaków? Najczęściej przyczyną tej uciążliwej dolegliwości jest zła dieta oraz niezdrowy tryb życia. Mamy jednak dobrą informację dla wszystkich, którzy chcą się pozbyć zaparć – w większości przypadków możemy sami pozbyć się problemów z wypróżnianiem. Wystarczy wprowadzić poniższe 10 reguł do codziennego życia.

  1. Pij przynajmniej 1,5 litra niegazowanej wody dziennie – płyny zmiękczają zawartość treści w jelitach. Polecamy codzienne rano pić szklankę wody z cytryną i łyżeczką miodu.
  2. Jedz mniejsze posiłki, ale częściej – dzięki temu żołądek nie będzie miał problemu z ich trawieniem.
  3. Jedz produkty posiadające dużą zawartość błonnika np. kasze gruboziarniste, pieczywo ziarniste, jabłka – błonnik działa jak „zmiotka” dla jelit.
  4. Unikaj produktów ciężkostrawnych, tłustych, posiadających dużą zawartość węglowodanów np. białe pieczywo i słodycze – sprzyjają powstawaniu zaparć.
  5. Włącz do diety warzywa i owoce – i koniecznie jedz je wraz ze skórką, ponieważ to ona zawiera najwięcej błonnika i witamin.
  6. Jeśli dopada Cię zaparcie, zjedz suszone owoce lub wypij sfermentowane produkty mleczne np. kefir – najlepiej wprowadź je do swojej codziennej diety.
  7. Spożywaj 2 łyżki otrąb lub siemienia lnianego dziennie – to produkty bogatoresztkowe, które wchłaniają wodę i zwiększają objętość mas kałowych. Dzięki temu łatwiej się je wypróżnia.
  8. Ćwicz regularnie – ćwiczenia rozbudzają ruchy robaczkowe jelit, co ułatwia wypróżnianie.
  9. Zażywaj suplementy diety – zawarte w nich zioła wspomagają wypróżnianie.
  10. Skonsultuj się z lekarzem – jeśli pomimo stosowania odpowiedniej diety zaparcia nie przechodzą, koniecznie zasięgnij porady lekarza i poddaj się badaniom – zaparcia mogą być objawem poważniejszej choroby.